Začleňovanie (integrácia) telesne postihnutých žiakov do výchovno-vzdelávacieho procesu

Každému dieťaťu by sme mali povedať:

"VIEŠ ČO SI? SI ZÁZRAK. SI JEDINEČNÝ, ČO SVET SVETOM STOJÍ. EŠTE TU NIKDY NEBOLO TAKÉ DIEŤA AKO SI TY!"

Pablo Calas

Ako to začalo?

  

Základná škola na Ulici mládeže v Poprade integruje telesne postihnutých žiakov medzi intaktných spolužiakov už od roku 1995. V septembri roku 1995 prvýkrát prekročili brány školy prví telesne postihnutí žiaci. O rozbehnutie náročného projektu sa postarala mamka telesne postihnutého žiaka, pani Eva Benková, ktorá v spolupráci s vtedajšou riaditeľkou školy Mgr. Margitou Vojsovičovou zháňala akúkoľvek pomoc zo strany Mesta Poprad, sponzorov i všetkých priateľov, ktorí boli naklonení tomuto projektu.

Kto nám pomôže?

Integrácia v počiatkoch narážala na množstvo prekážok. Vznikol problém bezbariérového prístupu. Po jeho odstránení sa zriadilo sociálne zariadenie pre vozíčkarov a oddychová miestnosť. Neskôr bol vybudovaný výťah na I. poschodie a rehabilitačná miestnosť. Výraznou pomocou pri prekonávaní či už finančných alebo materiálnych bariér bolo vzniknuté Občianske združenie pre telesne postihnuté deti v okrese Poprad, ktoré napomáha integrácii na ZŠ dodnes.

Čo je to OZ pre TPD?

OZ pre TPD v okrese Poprad je tvorené prevažne rodičmi telesne postihnutých žiakov a jeho hlavnou úlohou je finančne i materiálne podporovať integráciu telesne postihnutých žiakov. Vďaka tejto pomoci sa podarilo v priebehu uplynulých 13 rokov zriadiť v priestoroch školy modernú rehabilitačnú miestnosť, počítačovú miestnosť, výťahové plošiny, sociálne zariadenia pre telesne postihnutých žiakov a iné.

Okrem tejto činnosti organizuje pre deti rôzne podujatia kultúrneho i športového charakteru v spolupráci so ZŠ a takýmto spôsobom sa napĺňajú ciele integrácie. Bližšie informácie: www.oztpd.sk

Aké sú výhody integrácie?

Výhodou integračného riešenie je, že postihnuté dieťa žije stále v bežnom rodinnom, školskom a spoločenskom prostredí a neustále sa musí vyrovnávať s prekážkami a ťažkosťami, ktoré mu toto prostredie stavia do cesty. Dôležitým momentom pre zdravý psychický vývoj telesne postihnutých detí je, keď ho prijme aj okolie, v ktorom vyrastá. Integrácia je dlhodobý, zložitý a citlivý proces, ktorý prináša ovocie nielen pre telesne postihnuté deti, ale aj pre ich spolužiakov. Deti sa stávajú citlivejšími a rozvíja sa v nich humánne cítenie. Žiaci prijímajú svojich integrovaných spolužiakov medzi seba s pochopením a ochotu pomôcť.

Ako integrácia telesne postihnutých žiakov prebieha v súčasnosti?

V školskom roku 2009/2010 je na ZŠ, Ulica mládeže v Poprade, ako organizačnej zložke Spojenej školy, Dominika Tatarku, Poprad,  integrovaných 20 telesne postihnutých žiakov s rôznym druhom postihu. Sú to žiaci rôzneho veku, ktorí navštevujú ročníky 1.-9. V rámci projektu Infovek zúčastňujú sa i predmetov zameraných na prácu s PC. Túto schopnosť môžu rozvíjať aj vďaka OZ pre TPD, ktorá zriadila počítačovú učebňu pre telesne postihnuté deti, kde deti pracujú v rámci krúžkovej činnosti pod vedením Bc. Pavla Leška.  Počas hodín telesnej výchovy pravidelne vykonávajú cvičenia a absolvujú rôzne procedúry v rehabilitačnej miestnosti. Za správne cvičenie zodpovedá fyzioterapeut Daniela Sojáková, ktorá vykonáva aj masáž horných i dolných končatín, ako aj svalov chrbta a šije. Liečebná telesná výchova výrazne prispieva k zlepšeniu fyzickej sily telesne postihnutých žiakov.

PRÍLOHA

klikni na zvolený odkaz

Rehabilitačná miestnosť - mokrá časť

Rehabilitačná miestnosť - suchá časť

Iné zariadenia umožňujúce integráciu

IVýchovno-vzdelávacia práca - špeciálny pedagóg, asistenti učiteľa

 

V rámci výchovno-vzdelávacieho procesu sú im nápomocní asistenti učiteľa Mgr. Viera Gulová, Mgr. Petra Vojčíková a Bc. Pavol Leško,  ktorých hlavnou úlohou je prekonať rôzne bariéry na vyučovaní spôsobené telesným postihom. Okrem nich deťom pomáha formou reedukácie špeciálny pedagóg PaedDr. Alžbeta Potempová , ktorý konzultuje rôzne vzdelávacie postupy s rodičmi i pedagógmi. Na základe vyšetrení zhotoví  individuálne výchovno-vzdelávacie plány pre jednotlivých žiakov.

 

KONZULTAČNÉ HODINY V ŠPECIÁLNO-PEDAGOGICKEJ UČEBNI:

ZŠ, Ul. mládeže 2350/7, 058 01 Poprad, I. poschodie

PaedDr. Alžbeta Potempová............................Utorok: 7.00 hod. - 7.45. hod

 V čom spočíva rehabilitácia?